tetamu di ruangku

Friday, January 29, 2010

CINTA-HALAWATUL IMAN

Ramai remaja sekarang..berlumba-lumba mencari, mengejar cinta manusia yang belum pasti penghujungnya..saya juga remaja,memang tidak dinafikan rase cinta itu adalah fitrah manusia..ingin mencintai dan dicintai..tambahan pula kita sebagai remaja yang masih mentah dengan mainan dunia...dalam post yang sblm ini..saya pernah mengatakan, cinta sifatnye positif. bila disalurkan dengan cara positif akan membuat kita sentiasa berada dalam arus tenaga positif, menjadikan emosi kita positif..sama-sama kita ingatkan diri kita semua agar tidak terlarut dalam dunia cinta..saya tidak mengatakan mempunyai rasa cinta itu salah..oh tidak jangan salah faham ye kwn2..dlm proses ini gunalah mata hati dlm dengan sebaiknya.insyaallah segalanya diatur dgn baik..saya manusia biasa dan anda juga manusia biasa..semoga Allah melindungi kita dan mengaturkan dengan sebaiknye..jangan cepat melatah...sama-sama kita mengingatkan antara satu sama lain...perjalanan ini masih jauh lagi..
sama-sama kita renungkan.....Nabi saw:barangsiapa jatuh cinta lalu mnyembunyikannya dan menahan dri dengan penuh kesabarn..nescaya Allah akan memberikan ampunan baginya dan memasukkannya ke dlm syurga...
apa kata kita mencari cinta Illahi....bila kita mendapat cinta Illahi insyaallah kita kan dipermudahkan dgn cinta yang lain..yakinlah..sama2 kita mencari HALAWATUL IMAN...
Rasulullah SAW bersabda bermaksud: “Ada tiga hal, yang jika tiga hal itu ada pada seseorang, maka dia akan berasakan manisnya iman. (Iaitu) Allah dan Rasul-Nya lebih dia cintai daripada selain keduanya; mencintai seseorang, dia tidak mencintainya kecuali kerana Allah; benci untuk kembali kepada kekufuran selepas Allah menyelamatkan darinya, seperti bencinya jika dicampakkan ke dalam api.” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim dari Anas bin Malik ra)
Berdasarkan hadis ini, ada tiga sifat yang jika ada pada seseorang maka orang itu akan berasakan manisnya iman. Manisnya iman adalah rasa nikmat ketika melakukan ketaatan kepada Allah, ketenangan jiwa, kesenangan hati dan lapangnya dada.
Al-Imam Ibn Hajar al-Asqalani berkata, “Syaikh Abu Muhammad bin Abu Hamzah berkata: “Pengungkapan dengan lafaz ‘manis’ kerana Allah mengumpamakan iman seperti pohon, seperti di dalam firman-Nya bermaksud: “Tidakkah kamu perhatikan bagaimana Allah telah membuat perumpamaan kalimat yang baik seperti pohon yang baik.” (Surah Ibrahim, ayat 24)
Kalimat yang baik adalah kalimat ikhlas, kalimat tauhid, sedangkan pohon adalah pokok daripada keimanan, cabangnya adalah menjalankan perintah dan menjauhi larangan, daun-daunnya adalah segala amal kebaikan yang harus diperhatikan seorang mukmin, dan buahnya adalah tingkatan Ihsan dalam kerja-kerja amal yang dilakukan yang dirasai di sebaliknya pemerhatian Allah .
Manisnya buah pula amat dirasai ketika buah sudah cukup tua bersedia untuk dinikmati.
Mencintai Allah mestilah melebihi cintanya kepada orang lain seperti orang tua, anak, diri sendiri dan sesiapa saja yang dekat dengan kita. Beriman kepada Allah memiliki rasa manis yang tidak mungkin dinikmati, kecuali oleh orang yang beriman dengan sebenar-benar keimanan, penuh keikhlasan dan ilmu.
Oleh kerana itu, tidak semua orang yang mengatakan dirinya Muslim atau mukmin secara automatik dapat berasakan manisnya iman. Iman bukan cukup hanya dengan angan-angan, tetapi wajib dimantapkan dalam hati, dikuatkan dengan perkataan dan perbuatan yang dijiwai sepenuh hati. Kata kunci segala permasalahan ini adalah ikhlas, dan ikhlas pula adalah hadian dianugerahi pada hamba yang bersih hatinya.
Mengikut Ibrahim al-Khawas , proses pembersihan hati berlaku melalui langkah-langkah berikut:
- Membaca al-Quran dengan merenungkan dan memahami maknanya.
- Qiyamullail .
- banyak beristighfar .
- Berkawan dengan orang yang jujur mencintai Allah dan orang salih.
- Kurangkan makan .
Mencintai Rasulullah SAW yang menyusul selepas mencintai Allah adalah ciri terpenting yang harus dimiliki siapa saja yang ingin berasakan kelazatan iman.
dalam sebuah hadith yang sahih Saidina Umar al-Faruq pernah berkata kepada Nabi SAW: “Wahai Rasulullah, sungguh engkau lebih aku cintai daripada segala sesuatu apa pun, kecuali diriku.” Maka Nabi SAW menjawab, “Bukan begitu, demi zat yang jiwaku berada di tangan-Nya, sehingga aku lebih engkau cintai daripada dirimu sendiri.” Maka Umar menjawab, “Demi Allah, sesungguhnya engkau sekarang lebih aku cintai daripada diriku sendiri.” Maka Nabi SAW menjawab, “Sekarang Umar, (telah sempurna imanmu).”
Al-Syaikahani meriwayatkan dari Anas r.a bahawa Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Tidak beriman salah seorang di antara kalian, sehingga aku lebih dia cintai daripada orang tuanya, anaknya dan seluruh manusia.”
menurut Dr Aish al-Qarniy dalam kitabnya Rahmatan Lil Alamin, antara cara mencintai Nabi SAW:
- Beriman bahawa Muhammad SAW adalah utusan Allah, yang diutus kepada seluruh umat manusia, sebagai pemberi peringatan dan khabar gembira, sebagai penyeru ke jalan Allah dengan pembawa cahaya kebenaran.
- Menjalankan perintah Baginda dan menjauhi larangannya.
- Memperjuangkan sunnahnya, mengamalkan dan menyebarkan
- Banyak berselawat dan bersalam kepada Rasulullah SAW.
- Mencintai sahabat dan kaum kerabat Baginda dan membela mereka.
- Mengkaji perjalanan hidup dan sirah Baginda
Mencintai seseorang kerana Allah maksudnya menjaga hubungan kasih sayang antara seorang Muslim dengan saudaranya atas landasan iman kepada Allah SWT dan amal soleh.
Kita mencintai saudara kita bukan kerana keuntungan kebendaan atau harta, kita membencinya atau menjauhinya bukan kerana kemiskinan atau tidak memperoleh manfaat dunia darinya. Ukuran kecintaan kita kepadanya adalah atas dasar iman dan amal salih.Tanda mencintai seseorang muslim juga ialah menolongnya pada saat dia memerlukan bantuan, tidak membuka aib, tidak membenci, tidak iri dan dengki terhadap nikmat yang diberikan Allah kepada saudara kita.
Selain itu kita juga hendaklah mendoakan buat saudara kita tanpa pengetahuannya dan mengucapkan salam jika bertemu, bertanya khabar keadaannya, tidak berkelakuan sombong kepadanya.
RUJUKAN : http://alrisalah.wordpress.com

Thursday, January 14, 2010

ku pohon dan terus memohon...

ku pohon padaMU agar KAU pancarkan sinarMU dalam hatiku....YA RAHMAN..YA RAHIM....ku menagih sinaranMU setiap kali jarum berdetik......setiap hembusan nafasku....

ku pohon padaMU...KAU lapangkan perjalanan ku menuju ke mahligai kejayaan......
ku pohon padaMU...KAU lapangkan dada ku,,,jiwaku....menghadapi semua ini......
ku pohon padaMU....KAU bantui daku...belailah daku dalam redha MU....
ku pohon padaMU....jangan lah KAU uji ku dengan mempertaruhkan masa depanku.....

YA ALLAH.....
dengarlah rintihan dan bisikan naluriku.....sesungguhnya kebimbangan mula bertamu di ruang jiwaku......saat ini,detik ini.....ku menyerahkan segala-galanya padaMU.....

kerna ku yakin ENGKAU xpernah mensia-siakan USAHA DAN DOA dari hambaMU..

ku kan terus yakin dengan ketentuanMU dan ku harap kau aturlah hidupku dengan sesempurna yang mungkin......

...ku merayu agar...kau jaminkanlah sebuah sinaran kejayaan padaku.....ku tahu KAU PENGATUR YANG BIJAKSANA..MAHA MENGATUR SEGALA-GALANYE......

Friday, January 8, 2010

menjawab persoalan yang ditinggalkan.....

Assalamualaikum pada semua pengunjung dan pembaca "ruangbersamaku".....salam penghargaan,salam ukhwah,salam aspirasi buat anda sekalian......


seperti yang dijanjikan,saya akan menjawab dan mengupas persoalan yang ditinggalkan di entry yang lepas...iaitu ADAKAH KITA DAPAT BERDIRI TEGUH TANPA SOKONGAN/SEMANGAT/RANSANGAN DARIPADA ORANG DI SEKELILING.....???

kawan-kawan,
cuba kita perhatikan satu persatu,kita analisis betol-betol dan kita fikirkan....apa gunanya akal yang dianugerahkan jika kita tidak gunakan untuk meneliti setiap kejadian disekeliling dan tapiskan untuk dijadikan pengajaran dan pedoman dalam pengembaraan hidup ini...

saya ingin kongsikan disini...begini ceritanya....
langkah saya dulu bermula dengan kritikan demi kritikan dan teguran demi teguran....saya tak malu untuk mengaku..dulu saya sering menggangap kejayaan saya adalah hasil dari usaha saya sendiri..semangat dalaman..orang lain tidak ada saham dalam sesuatu kejayaan saya itu..."saya akan katakan ini adalah hasil usaha aku,ketabahan aku,kerajinan aku"..saya akan tulis besar2 apa yg ingin sy capai,saya ulang dan ulang.."aku mahu capai itu...aku mahu capai itu..."

bila umur saya makin meningkat,buku demi buku saya telah baca,motivasi demi motivasi saya telah dengar...dan akhirnya saya memerhati,menganalisis,menilai,muhasabah diri merenung dan akhirnya saya mendapat jawapan iaitu hakikat sebenar...memang betul seseorang itu tidak akan berjaya jika dirinya sendiri tidak mahu berjaya,jika dirinya sendiri tidak sedar akan itu..walau apa cara sekalipun yang dilakukan,walau sehebat manapun orang yang menasihatinya tapi kalao dirinya tidak mahu berubah,kejayaan itu tidak akan tercapai...betul saya setuju dengan itu....

tapi disini saya cuma ingin mengaitkan dengan orang disekeliling.agar kita menghargai mereka..dan cuba HIDUP UNTUK MEMBERI...

cuba kita fikirkan BILA DAN BAGAIMANA KITA MULA SEDAR???....saya ambil contoh diri saya.memang sesuatu kejayaan,perubahan atau pencapaian itu hasil semangat dan usaha kita..tapi sy fikir bagaimana itu semua bermula??bukankah kerana mak ayah kita yang selalu membebel supaya belajar betol2..tegur perangai kita..??bukankah kerana kita melihat ada orang disekeliling kita yang telah berjaya..??dan kita ingin menjadi sepertinya atau lebih baik darinya..bukankah kerana guru-guru yang mengajar??bukankah kerana ada orang yang mengkritik kita,mencabar kita,atau mengutuk kita???......saya bermula disitu dulu..kalo bukan kerana semua itu mungkin saya xkan sedar2 untuk berubah dan berusaha..YE BETOL saya setuju ada yang mengatakan kita berjaya dan berubah kerana motivasi dalaman dan semangat dalaman....tapi dimana bagaimana siapa bila kita bermula untu membina dan mencari semngaat dalaman itu???

nampak tak betapa pentingnya orang disekeliling kita...suasana disekeliling kita...dalam memberi kesan kepada perubahan dan kejayaan kita...tapi ia akan menjadi pendorong kejayaan bila kita sentiasa positif dan bersangka baik....positif dengan teguran,,positif dengan krtikan dan yang paling penting positif dengan ujian yang diberikan..bersangka baik dengan Allah...

WALAUAPAPUN KITA PERLU INGAT,,,,SEMUA NYA ATAS PETUNJUK ALLAH SWT...DIA YANG MAHA MENCAMPAKKAN HIDAYAH PADA KITA...YANG MEMPERMUDAHKAN SEGALANYA..YANG MELEMBUTKAN HATI KITA UNTUK BERUBAH DAN BERUSAHA,,,,WALAU SEKUAT MANA PON MOTIVASI KITA,USAHA KITA TAPI SEMUA ALLAH YANG TENTUKAN....JADI,,,SAMA-SAMA KITA DEKATKAN DIRI PADANYA,,MEMOHON KEPADANYA....

maaf jikalau apa yang saya katakan ini adalah salah atau terpesong....tapi saya sedia untuk ditegur dan saudara saudari boleh kemukakan pendapat anda disini..sama-sama kita kongsikan..msih banyak yang perlu saya belajar dan masih banyak yang perlu saya baca....saya masih bertatih...kita belajar dan diajar...saya sengaja kaitkan dengan orang di sekeliling seperti ini adalah kerana ingin mengelakkan rase riak atau bangga diri..dan tidak tahu menghargai org sekeliling..KALAU KITA TERAPKAN KEJAYAAN KITA ADALAH KEJAYAAN BERSAMA...INSYAALLAH RSE BANGGA DIRI DAPAT DIELAKKAN...DAN KEGAGALAN KITA ATAU KEKALAHAN KITA ADALAH BERPUNCA DARI KEKHILAFAN KITA SENDIRI..INSYAALLAH KITA TIDAK AKAN MENYALAH KAN PIHAK LAIN ATAU MENUDING JARI BILA KITA SALAH,KALAH ATAU GAGAL...KITA DAPAT ELAKKAN DARI MENJADI MANUSIA YANG SUKA MENCARI ALASAN....

thank a lot dear friends.....

THANX DEAR FRIENDS......(terharu... kawan-kawanku amat prihatin terhadap diriku....aku sungguh beruntung miliki kawan seperti kalian) moga Allah merahmatimu....

AKU TIDAK KESEORANGAN DALAM PERJUANGAN INI.....DAKU PUNYA TEMAN YANG SENTIASA SEIRING DENGAN KU.....SENTIASA MEMBISIKKAN KATA-KATA PERMATA BUAT DIRIKU.....

TEMAN....ADA TIKA AKU TAK MAMPU UNTUK TEGUH DALAM MENERUSKAN PERJUANGANKU...ADA TIKA AKU JUGA KAN LEMAH...DAN LEMAH...KERNA KU AKUI DIRIKU MANUSIA BIASA....
AKU PERLU...PERLU DAN AMAT PERLUKAN SOKONGAN,SEMANGAT DAN YANG PALING KU HARAPKAN ADALAH RANTAIAN DOA DARIMU.......

ADA INSAN YANG MENGATAKAN DIRINYA MAMPU BERDIRI TEGUH TANPA SOKONGAN,SEMANGAT DAN BANTUAN DARIPADA ORANG DISEKELILINGNYA.....BETUL KE??BAGIKU ITU ADALAH UNGKAPAN ORANG YANG EGOO...SETUJU ATAU TIDAK ITULAH PANDANGAN KU.......NANTI AKAN KU KUPAS DI ENTRY YANG AKAN DATANG........SAYA TINGGALKAN PERSOALAN ITU DISINI....FIKIRKANLAH...........

Friday, January 1, 2010

"PERMATA"

AkaN Ku hADiaHkAn SeBuAH PeRMaTa BuAt iBu AyAH....
PeRcAYaLaH AkAn ApA YanG kuJaNJIkaN....
TiDaK aDA YanG mUStAhiL DaLAm HiDuP InI...

satu lagi warna gelap dalam pelangi hidupku...

yupz ada tika kita mendapat warna yang cerah dan kali ini sekali lagi aku mendapat warna yang gelap,suram dan pudar...tirai tahun baruku dibuka dengan kekecewaan, mungkin ada sinar dihujungnya nanti...
aku yakin kegagalan dalam sesuatu pekerjaan atau tindakan adalah GURU YANG HEBAT dalam hidup kita....kegagalan adalah silibus dalam kejayaan...
come on my dear self!!!!...teruskan langkahmu...jangan engkau toleh ke belakang untuk ditangisi,tapi pandang ke hadapan dan pandulah hidupmu dengan tabah dan sabar....sejak kecil lagi,kau telah diratip dengan pahit manis kehidupan...suka dan duka...hidupmu masih muda,perjalananmu masih jauh lagi tapi warna pelangimu sudah dipenuhi dengan pelbagai warna,kau cantumlah warna-warna itu dengan sebaiknya agar ia menjadi pelangi yang indah...come on my dear self....go on...
Ya Allah,sesungguhnya diriku milikmu,hidupku milikmu,Engkau maha mengatahui tentangku,ku pohon padaMu kau aturlah hidupku dengan sebaik2 aturan....aku lemah tanpaMU..tangisanku,rintihan hatiku hanya Engkau maha memahami dan mengerti....
Ya Allah, kau tabahkan hatiku...ku harap segalan keganjilan yang berlaku selama ini terjawab dengan suatu jawapan yang indah...jangan KAU lukai hatiku...sudah lama hatiku merana lemas dalam ujian yang Engkau anugerahkan.....Ya Allah Kau kekasihku Kau lah sahabatku yang Maha Mendengar..................THANX A LOT MY GOD........

membuka tirai baru....

Assalamualaikum pada semua teman... sedar atau tidak kita telah melangkah ke tahun baru 2010...membuka tirai hidup yang baru..bila kita bercakap tentang tahun baru seolah-olah sinonim dengan azam baru..betul ke??....adakah anda semua sudah siap untuk berentap di tahun baru ini dengan azam baru,strategik baru, semangat baru dan yang penting TINDAKAN yang baru dan KONSISTEN...

pernah dengar atau tidak peribahasa ini..."HANGAT-HANGAT TAHI AYAM"

ramai di antara kita hanya bersemangat diawal2 sahaja..tapi hari demi hari yang berlalu minggu demi minggu,bulan demi bulan semangat yang berkobar-kobar pada awalnya sudah pun luntur...azam sudah terkubur....KENAPA DAN MENGAPA PERKARA INI TERJADI???

sama-sama kita perhalusi dan kita selidiki apa puncanya...
berdasarkan pengalaman saya sendiri...azam baru itu tidak akan kekal sekiranya kita tidak menghayati dan memahami betul-betul apa yang kita mahukan...biar lah azam itu betul-betul meresap ke dalam fikiran dan jiwa kita,barulah diri kita akan terdorong untuk menzahirkan tindakan yang mengarah kearah mencapai azam yang kita lakarkan..
dan satu lagi kita kongsikan,saya akan tampal di dinding apa yang saya inginkan...setiap pagi saya kan baca dan baca..ulang dan ulang....agar semangat azam baru kan terus mekar hingga ke akhir tahun...sama-sama kita usahakan azam kita...chaiyok!!chaiyok!!..
bagi saya azam baru itu seangkatan dengan halatuju/strategik baru/objektif baru/keinginan yang baru...mungkin anda mempunyai pendapat anda yang tersendiri....boleh dikongsikan..silakan..saya sedia untuk mendengar=)
KITA ADALAH APA YANG KITA FIKIRKAN..
KITA ADALAH APA YANG KITA PERCAYA...

ambillah waktu untuk berfikir,
itu adalah sumber kekuatan,
ambillah waktu untuk berdoa,
itu adalah sumber ketenangan,
ambillah waktu untuk belajar,
itu adalah sumber kebijaksanaan,
ambillah waktu untuk bersahabat,
itu adalah jalan menuju kebahagian,
ambillah waktu untuk memberi,
itu membuatkan hidup terasa bererti,
ambillah waktu untuk bekerja,
itu adalah nilai keberhasilan,
ambillah waktu untuk beramal,
itu adalah kunci menuju syurga..