tetamu di ruangku

Saturday, July 31, 2010

strategi menyentuh hati.....

Assalamualaikum teman pembaca sekalian.....
kali ni zaty nak kongsikan strategi menyentuh hati...menarikkan..ini adalah perkongsian dari Ibu Zaharah seorang pensyarah psikologi....semua pengisiannya ada kaitan dengan kehidupan aku..mmg terkena batang hidung lah..hee..tp baguslah, aku dapat belajar banyak darinya....berjumpa skejap tp inputnya berguna...

Kita kongsikan...

S- Sincerity
H-Helpfulness
E-Enthusiasm
A- Attentiveness
F-Friendness
E-Emphaty

Sunday, July 25, 2010

perjalanan semester ini...

semester ini..adalah semester yang paling penat buat aku...macam2 perkara yang telah berlaku dan yang perlu dilakukan...walaupon semester ini adalah semester yang paling penat tapi aku merasakan semester ini yang menenangkan berbanding 4 semester yang lalu....
 semester ini- semester yang paling best..
semester ini-semester yang paling aku "xkisah"
semester ini- semester yang byk mmberi pengajaran
semester ini- aku cuba mendalami dengan lbh dalam lg tentang apa makna itu profesionaL..AKU MAHU LEBIH PROFESIONAL DAN RASIONAL
semester ini- aku adalah aku..mencari dan mencari lagi siapa aku..agar aku sgt mengenali diri ku sendri
semester ini- aku merasa lebih yakin dan berani...

PETUA UNTUK BERJAYA DAN MENJADI HEBAT..KITA PERLU KENAL SIAPA KITA

semester ini- semester ini SEMANGAT KU MAKIN BERTAMBAH..KERANA aku kenal dengan ramai orang yg hebat2..GERAK GERI MEREKA, PEMIKIRAN MEREKA MENJADI SUMBER INSPIRASI KU....

bila aku penat, imbasan perjuangan para nabi dan para sahabat membangkitkan tenagaku...
bila aku lemah, ku melihat pada sahabat2 ku yg hebat...mereka sibuk kesana kemari..mereka mnguruskan pelbagai aktiviti dalam satu masa...mereka berhadapan dengan pelbagai kerenah rakan-rakan...tapi mereka tetap positif, senyuman masih terpancar..dan masih bertindak rasional dan profesional...mereka sangat komited....berani dan tegas dengan disiplin diri..

,alhamdulillah..makin bertambah kenalan ku...
semoga urusanku dipermudahkan lagi....

Friday, July 23, 2010

senyum selalu


WALAU APA PON YANG TERJADI AKU TETAP KAN TERSENYUM.........
SENYUMAN ITU ADALAH PENAWAR..PENAWAR LUKA DAN NESTAPA....
PENAWAR SERIBU SATU PENYAKIT....
AKU MAHU JADI WANITA YANG PALING BAHAGIA........

Ada seorang insan, dia pernah berpesan pada aku..walauapapon yang terjadi....senyum lah..dan senyumlah...hadapi segalanya dengan senyuman yang tenang.....bila kite terluka..kite senyum...bila kite jatuh kite senyum...percayalah kite adalah orang yang paling UNTUNG....dan orang yang melukakan kite...dan menjatuhkan kite adalah orang yang paling RUGI...kerana perbuatannya tidak memberi kesan pada arus kehidupan kita...sebaliknya,kite mendapat peluang untuk mejadi seorang yang lebih tabah dan sabar......igt..kite xkan rugi apa2 jika kite tenang dan sabar....seperti yang aku selalu katakan... 

BILA KITE SABAR DAN TENANG KITE KAN MENANG....
kITA ADALAH APA YANG KITA FIKIRKAN...
DAN SAYA IZZATI...SAYA FIKIR SAYA BAHAGIA.....!!!SAYA FIKIR SAYA KUAT...SAYA FIKIR SAYA KAN BERJAYA!!!.....DOAKAN SAYA YE ....DAN SAYA DOAKAN BUAT KALIAN JUA,,,,

aku dikelilingi oleh anak ketiga...

assalamualaikum...hehe..hai apa khabar semua.....??...
haa...korang nak tau tak...pagi tadi ak baru perasan yang aku ni di kelilingi oleh dua orang sahabat baik yang kedua2nya adalah anak ketiga...dan aku adalah anak kedua yang kecoh..suka sgt bercakap..ak bknya boleh statik..aku seorg yg kinestatik..tau nk gerak je..pendek kata, ssh lah kalo nak tgk aku diam..kecuali time aku tdo..haha...

kebiasaannya anak kedua ni beragam ckit..degil pon ada,pelik pon ada..semua yang mcm2 ragam tu biasenya ada pada anak kedua....haha....berdasarkan pemerhatian aku terhadap sahabat ku yang dua org nih, mereka nih anak ketiga..mereka lembut orangnya...sgt rajin dan tekun...pendengar setia n setia melayan kerenah aku yg bukan2 nih..mereka nih seorang yang  penyabar orangnya..cool je...

kesimpulannya,aku dikellilingi oleh aura ketenangan..hee..
kehidupan aku sehari-hari penuh dengan kerja..kesana kemari..dan macam2 lagi...tapi aku xsuka menzahirkan sebarang kepenatan,.tekanan atau sewaktu dengannya..aku mahu menampilkan sesuatu yang menggembirakan yang menceriakan daripada raut wajah ku...agar aku sentiasa bersemangat....

 mmg ALLAH itu maha mengetahui apa yg tersirat di hatiku..DIA maha mengetahui kehendak naluriku.....lalu dia menghadiahkan aku dua orang sahabat yg menenangkan yg mana kedua2nya mempunyai karakter yang hampir sama...
setia dan sabar melayan kerenah aku..biasenya bila penat aku selalu usik dorang...mmg aku ank yg nakal..haha....thanx ALLAH for giving them to me...

kalian adalah pelengkap hidup aku...ibarat saling melengkapi..
p/s...buat mu sahabat..insyaallah akan ku cuba untuk jadi sahabat yang terbaik buat kalian...akan ku cuba membahagiakan kalian..ku cuba berikan yang terbaik buat kalian...semoga aku dapat memberi pengorbanan yg besar buat kalian sebelum mata ku tertutup rapat...aku bukan menabur janji tapi ini adalah suatu harapan..insyaallah....
LUV U all....

Wednesday, July 21, 2010

dare me to hurt myself..??

how dare you are.....n how dare i am??....

it's truly a lie...in that case...i'm counterfeit myself.....

How come it happened??.
hmm..i dont know why??

Lying to myself!!!....
I'm lying....I catch myself crying
there are fools, I was one
but it's over and done
and I'm trying...but I catch myself crying
only my pillow hears the scream from my soul....

I luv myself but..............
i have already hurt myself for that!!!.....so fool i am...!!!

i'm hurt...and i'm start to hate it....but i cant..i cant to hate it!!!
start from today  it's nothing for me!!!!.....
...it doesnt matter......i'm still with my stand...

there's nothing can make me down....

actually,i am you and you are me... 
but im sorry...from now
I AM I...and you are you....


i m still a dream catcher as long as i have a chance..i wanna be a positive one...chaiyok!!chaiyok!!...

thanx to ALLAH....
say ALHAMDULILLAH for give me a smile...=)

Monday, July 19, 2010

buat kawan ku di sana..

Kak mun..thanx for cheering me up....
dia selalu pesan pada aku hidup ni mesti happy....dan perlu bersemangat....
Jangan letakkan EGO ditahap paling tinggi dalam hidup hanya semata2 untuk mendapatkan kesenangan dan kebahagian..Jika itu yang diimpikan..ianya takkan kekal lama..dan tiada nilai ketenangan pada jiwa..


dan jangan mengharap pada yang tak pasti...kite mngejar sesuatu yang meyakinkan dan boleh mnjdi realiti...
pembaca sekalian kalo ada mse berkunjunglah ke blog ini

the moon'll stop it

 
bulan itu sangat tegar dalam menghadapi sesuatu kehilangan yang ia inginkan...
bulan  pasrah dengan ketentuan sesuatu yg ia inginkan,sebenarnya tidak berpihak pd bulan..

tapi bulan itu sangat berani orangnya..berani menerima kekecewaan, berani berkorban
bagi bulan itu semua adalah semak dlm peredarannya...

bulan sangat xkisah....sebab tu bulan rilex je dengan apa yg berlaku..kalo ikutkan perasaan,pahit juga rasenya..haha...anyway..the moon luv itself..it'll not hurt itself...

bintang mmg sesuatu yg lain dan mgkin tdk diperlukan oleh bulan..tp mentari sesuatu yg amat diperlukan oleh bulan..however bulan kan berhenti drp beredar dengan bintang dan mentari..itu keputusannya..bulan mmg berani mmbuat keputusan..
 
dan igtlah duhai bintang dan mentari...once the moon state dat it'll stop from that..so it'll.no wonder..the moon still happy...n happy with its life..=)

keberanian kita yang punya....

kali ini kita bercakap tentang KEBERANIAN
penah tak anda fikir sejauh mana pentingnya KEBERANIAN dalam diri kita??
apa gunanya ada KEBERANIAN...??

kita kongsikan begini:
kawan saya asyraf di blognya penah berkata:
"biLa meLibatkan PERTUMBUHAN...
ianYa pasti ada RISIKO...
peRLu diIngat selaLu...KEBERANIAN adlh 1 KEKUATAN...
dan keberanian adLah lahirnya dari..
PEMIKIRAN..yG Lbih 'bkUasa' dari luAraN...
KEBERANIAN adalah KAPASITI..
untuk menGatasi ap yG diImiginasi,.
hasilnya...anda MAMPU  mgtasi KENYATAAN..."

 bila saya baca dan renungkan ayat ini, 
saya berani katakn penyataan itu adalah tepat sekali.
kerana ia amat sinonim dengan perjalanan hidup saya...

saya kongsikan lagi:
ceritanya begini, saya mula mengenali diri saya.
siapakah saya dan bagaimanakah saya..
saya seorang yang tidaK berbakat...saya tidak ada bakat yang hebat seperti yang lain
tapi saya ada KEBERANIAN..
semua itu tidak menjadi halangan pada saya untuk mencuba segala hal dalam hidup ini.

saya tidak pandai bersajak tapi saya berani mencuba
saya tidak pandai berkata-kata tapi saya berani mncari sumber untuk berkata
saya tidak pandai untuk berkomunikasi dengan orang lain tapi saya berani untk beljar ttg itu..

saya tahu saya masih lemah sekarang,saya tidak hebat seperti yang lain, tapi saya berani untuk berkongsi hal ini dengan anda semua....
saya penah berkata pada diri saya..."walaupon ak xpandai bersajak ak xpandai berpidato,syarahan, aku xpandai bersukan, aku xpandai menari, aku xpandai berenang dan sebagainya..tapi aku tetap mahu mencuba kerana hidup ini hanya sekali, jika ak tdk cuba sekarng bila lg aku mahu mncuba"

dari 2_one:
BETOLLAH HIDUP INI MENCARI MAKNA
SAYA MENCARI MAKNA DALAM SETIAP LANGKAH KEHIDUPAN SAYA
DAN DARI INI SAYA DAPAT BELAJAR JIKA SAYA ADA KEBERANIAN , SAYA ADA SATU KEKUATAN...
KAWAN-KAWAN DILUAR SANA, JANGAN JADIKAN TIDAK ADA BAKAT ITU SEBAGAI SATU ALASAN.KERANA SAYA JUGA SEORANG YANG LEMAH TAPI SAYA MENCUBA
WALAUPON HASIL YANG SAYA PERSEMBAHKAN TIDAK SEHEBAT MANA TAPI SAYA MENDAPAT PENGALAMAN
PENGALAMAN ITU ADALAH LEBIH MAHAL....

Sunday, July 18, 2010

MA...selamat hari lahir...

A.zaty syg kat ma....selamat hari lahir...smoga diberi kesihatan yang baik, doakn smoga ma berjaya dlm kerjaya ma..n dapat gi Mekah sekali lg....

Saturday, July 10, 2010

Yay!!!,...i get the new book!!


ika, saya nak ckp depan2 saya malu..hee...dgn tulisan saya xmalu...hehe .saya harap ika baca entry nih...=) 


ika..i appreciate it...thanx2 a lot...i like!!!....
terima kasih ika,...zati dah lama nak buku nih....suka sgt2...
actually skrg zati dalam mood kecewa. ika pon tahu kan zati jenis yg sangat tak suka kejatuhan dan kegagalan even ia satu kejatuhan/ kegagalan yg kecil...zati mmg perlukan something to raise me up...tapi dgn hadirnya buku ni ia meneutralkan zati....
subhanallah, ya ALLAH Engkau Maha mengetahui dan memahami kehendak hati ku...Kau hadirkn kekecewaan buat ku tapi kau ubatinya dengan sesuatu yang menyenangkan....

honestly, buku ni betol2 membuatkn zati gembira!!!.....insyaallah zati kan jadi WANITA YANG PALING BAHAGIA!!!.....zati mmg suka buku...tambah2 tajuk buku nih sangat menepati dgn keadaan zati sekarang....

thanx3x!!..i really2 appreciate it.......
ika, awk seorg kawan dan kakak yang baik.....bila bersama ika n illin, honestly zati rasa cm dimanjakan lah plak....korang layan je kerenah zati yg mcm2 nih,ntah apa2 je kerenah saya ni.....zati hargai semuanya...friends forever n everlasting....mmmuahhh!!!..hee...huaaaaaaa...malunyee ckp cmni....xpe demi sahabat, zati xmalu nk luahkan ap yg terpendam, agr kamu semua tahu yg zati cyg kamu semua...

diary writing for my beloved self...........

 
There comes a day in everyone’s life when problems just seem to hover and stress seems to grip your mind. Everyone has problems in their lives, but it is the individual approach to these problems, that decides who will tide over the troubled waters and keep sailing! When you are feeling down and depressed and need a source of inspiration to lift your spirits, inspirational quotes or motivational sayings provide us solace and inspire us to live life with vigor and optimism. Often at times when you wish to begin a day on a positive note, you should start the day by reading motivational quotes or sayings. Here are some inspirational sayings for all those people out there who are in need of a strong dose of optimism in their lives.
  • If you can imagine it, you can achieve it; if you can dream it, you can become it.
  • A bird doesn't sing because it has an answer, it sings because it has a song. ~
  • Nothing is particularly hard if you divide it into small jobs.
  • Every artist was first an amateur
  • Don't let what you cannot do interfere with what you can do.
  • Dream as if you'll live forever, live as if you'll die today.
 
FROM 2_ONE: 
I LOVE MYSELF!!!
I will not hurt myself I want to make me happy for the rest of my life. ...and I'm promise that the success is mine!!..my success is yours..and your success is mine...

Friday, July 9, 2010

change your world



Change Your World

You cannot change the world, but you can present the world with one improved person, yourself.
You can go to work on yourself to make yourself into the kind of person you admire and respect.
You can become a role model and set a standard for others.
You can control and discipline yourself to resist acting or speaking in a negative way toward anyone for any reason.
You can insist upon always doing things the loving way, rather than the hurtful way.
By doing these things each day, you can continue on your journey toward becoming an exceptional human being.
from 2_one: lets think about it!!

never give up n dreams allowed

DEAR FRIENDS AND MYSELF.....

A LOSS BECOME A VICTORY
WHEN YOU PROMISE NOT TO QUIT
BUT A FAILURE'S JUST A FAILURE
UNLESS YOU LEARN FROM IT......


FROM 2_ONE: LIFE IS LIKE A RAINBOW.......
          IZZATI IS IZZATI......

i don't afraid to dream aloud again....
because my teacher said to me
the thing you want to do, just saying what is in your heart...will help your dreams come true.....

Wednesday, July 7, 2010

jatuh dan bangkit si bulan


bisikan bulan
bila jatuh, aku bangkit....
bila jatuh, aku bangkit lagi...
dan jatuh lagi aku bangkit lagi dan lagi.....
aku akan cuba..cuba..dan cuba.

I DON'T KNOW HOW TO GIVE UP...
I'M NOT GIVING UP..... 



datanglah harimau ke gajah ke hujan ke panas ke..dalam perjalanan ini,AKU TETAP AKU....

Sunday, July 4, 2010

RENUNGKAN- "MALAM PERTAMA KITA"

Satu hal sebagai bahan renungan kita...
Tuk merenungkan indahnya malam pertama

Hari itu... mempelai sangat dimanjakan
Mandi pun...harus dimandikan
Seluruh badan digosok dan dibersihkan
Kotoran dari lubang hidung dan anus dikeluarkan
Bahkan lubang-lubang itu pun ditutupi kapas putih...

Itulah kita....
Itulah jasad kita waktu itu

Setelah dimandikan.. ,
Kitapun dipakaikan gaun cantik berwarna putih
Kain itu ...jarang orang memakainya..
Kerana sangat terkenal bernama Kafan
Wangian ditaburkan ke baju Kita...
Bahagian kepala..badan...dan kaki diikatkan
Tataplah.... tataplah. ..itulah wajah Kita
Keranda pelaminan... langsung disiapkan
Pengantin bersanding sendirian...

Mempelai diarak keliling kampung yang dihadiri tetangga
Menuju istana keabadian sebagai simbol asal usul
Kita diiringi langkah longlai seluruh keluarga
Serta rasa haru para handai taulan
Gamelan syahdu bersyairkan adzan dan kalimah Dzikir
Akad nikahnya bacaan talkin....
Berwalikan liang lahat..
Saksi-saksinya nisan-nisan. . yang telah tiba duluan
Siraman air mawar.. pengantar akhir kerinduan
Dan akhirnya.... tiba masa pengantin..
Menunggu dan ditinggal sendirian,
Tuk mempertanggungjawabkan seluruh langkah kehidupan

Malam pertama yang indah atau meresahkan..
Ditemani rayap-rayap dan cacing tanah
Di kamar bertilamkan tanah..

Dan ketika 7 langkah telah pergi.....
Sang Malaikat lalu bertanya.
Kita tak tahu apakah akan memperoleh Nikmat Kubur...
Ataukah Kita akan memperoleh Siksa Kubur.....
Kita tak tahu...Dan tak seorang pun yang tahu....
Malam pertama perkahwinan kita dengan Sang Maut
Sebuah malam yang meninggalkan esak tangis sanak saudara

Astaghfirullah... Marilah membuat keseimbangan dalam kehidupan kita, sebelum kita menuju ke


''Malam Pertama Kita''

Saturday, July 3, 2010

UKHWAH BUKAN UNTUK DIERTIKAN

UKHWAH BUKAN UNTUK DIERTIKAN

Tanpa perlu merujuk kepada Kamus Dewan ataupun yang lain-lain , kita sudah mampu memberi definisi ukhwah melalui perjalanan hidup kita sendiri.
Kasih sayang kita kepada ibu dan ayah kita , itu ukhwah dan kekeluargaan.
Kejujuran dan keikhlasan dalam persahabatan , itu ukhwah persaudaraan sesama manusia.

Kita melaluinya tanpa kita sedari , semuanya bermula dari hati bilamana timbulnya perasaan bertaut ataupun kata mudahnya suka,sayang dan ingin mendekati dan berkenalan , disitu akan lahirnya tapak sebuah ukhwah itu.
Semuanya dari diri kita sendiri.

Boleh juga dikatakan ia hadir dengan tiba-tiba.
Janggal untuk kita melihat manusia hidup tanpa ukhwah walaupun sekelumit , ukhwah itu juga lahir bila berlakunya sesuatu perasaan yang mengharap dan bergantung kepada sesuatu . 

Manusia bukannya sempurna , perlu bertaut pada yang lain-lain.
Namun tautan utamanya ALLAH S.W.T.
Inilah erti sebenar ukhwah , bukan untuk diertikan dengan pemahaman, namun ianya perlu dilalui dengan pengalaman dan perjalanan hidup kita.

 “Pautan yang paling kukuh sesama manusia Islam ianya Ukhwah..”

p/s:hasil dri bacaan cetusan lutfihafifi..saya kongsikan di sini..slm perkongsian..

itu semua salah fhm...

assalamualaikum...first of all..sy mintk maaf...
..mcmne untuk saya perbetolkan semuanya...ni dah jd salah faham...cm serius lah plak..mmg xboleh dibiarkn.....saya mmg mesra alam...dgn semua org saya berkwn...niat hnya menambahkn kenalan...ini pengakuan ikhlas...
sy xkisah kamu percaya ke tak....tp itu realiti......


jadi mesra alam pon susah...jd kera sumbang pon susah...hmm.....


tambah2 time cuti,saya mmg suka contact kwn2..saya mmg suka chatting dgn semua org......dh jd hobi
.itz a small matter..am i right??...dgn semua kwn sama je....sy hormati semuanya sbg KAWAN....


maaf....mungkin sy juga silap..anyway... 
semua2nya adalah KAWAN seperjuangan saya....

Thursday, July 1, 2010

saya berfikir lagi......

saya selalu terfikir.....dan selalu berfikir..mmg dah jadi hobi dah..dalam setiap hari mesti ada masa untuk saya berfikir tentang dri saya pada hari itu dan hari seterusnya....kerana saya mahu "mencatur" di medan ini dengan sebaiknya...

YE SY MNGAKU...SY BERCITA2 TINGGI....DAN SAYA MENGAKU, SAYA PERLU KAN KAWAN YANG SELARI DAN SEIRING DGN SAYA....saya suka berkawan kerana saya mahu cari kawan yang sama dgn saya..senang nk buat keje.....dan sekarang SAYA MENCARI KAWAN PEREMPUAN YANG SAMA MINAT DENGAN SAYA, BOLEH DIPERCAYAI DAN BOLEH MEMBERI KOMITMEN.....

Insyaallah kalau saya berjaya,saya juga mahu kamu semua berjaya...itu hasrat saya....semua org hebat yg saya kenal,saya akan perkenalkan pada kalian...kerana saya mahu meraih kejayaan bersama2.. saya mahu semuanya berjaya!!!!..

kadang-kadang saya terfikir.....kenapa ye..sy sudah berusaha gigih utk kearah itu, tp belum tercapai.....saya sudah mengatur strategi dgn halus sekali tapi belum tercapai....

DAN SAYA MENGAKU, SAYA MASIH LEMAH DALAM KOMUNIKASI, SAYA MASIH BELOM MAHIR DALAM MENGENDALIKAN SESUATU PROGRAM....DAN SAYA BERASA AGAK TERKILAN.....

SAYA MENGAKU SAYA TAK SEHEBAT KAWAN2 SAYA YANG LAIN ITU....MEREKA PETAH BERKATA2 DGN BAIK SEKALI....TAPI SAYA BELOM MAHIR.....

OLEH ITU, SEKARANG SAYA AMAT PERLUKAN PRAkTIKAL UTK MENGAPLIKASIKAN SEGALA TEORI YANG SAYA TELAH PELAJARI...SAYA TIDAK BOLEH BERTANGGUH LAGI..SAYA PERLU BERLARI BUKAN lagi MELANGKAH DGN HANYUNAN YG CUKUP PERLAHAN...KERANA MASA TIDAK PENAH TUNGGU SAYA...

BERTINDAK MENGIKUT KAPASITI SEMASA..
SAYA MENGAKU, KADANG2 SAYA MENAGIS SENDIRIAN....BILA SAYA BERASA  PENAT BERUSAHA TAPI PENCAPAIANNYA TIDAK CUKUP MEMUASKN...MASIH DI TAHAP SEDERHANA.......

TAPI SAYA IGT KATA2 SIFU SAYA, JINGGO.."IZZATI..UNTUK JADI HEBAT, KAMU TIDAK BOLEH BERASA PENAT DALAM BERUSAHA" DAN SAYA IKUT SEMUA YANG DIAJAR..SAYA HARAP SUATU HARI NANTI SAYA BERJAYA....
 
dari 2_one:
1- semua ini mengajar saya erti BERSYUKUR..bersyukur dgn apa yang diberi oleh ALLAH...
2- semua ini mengajar saya untuk SABAR..sabar dalam berjuang...
3- semua ini mengajar saya bagaimana untuk mencari KAWAN..kawan yang membina..
4- semua ini mengajar erti KEGIGIHAN DAN KETABAHAN
5- semua ini mengajar saya betapa ALLAH TIDAK PERNAH TINGGALKAN SAYA...kerana sehingga hari ini saya masih lagi bersemangat walaupon banyak usaha saya GAGAL...DAN TIDAK MEMUASKN..TERIMA KASIH YA ALLAH kerana tidak menarik nikmat semangat BELAJAR dalam diri saya...ALHAMDULILLAH...I LUVV U SO MUCH.YA ALLAH...TUHAN YANG HEBAT kerana DIA lah yang menciptakan org2 yg hebat dimuka bumi ini..