tetamu di ruangku

Tuesday, August 31, 2010

The secret of peace of MIND

Assalamualaikum dear readers....
we cant run from any problem...we should face it...
everyone have their own problems.....sometimes...it's so hurt....

i would like to share with you that we can do anything...nothing is impossible....
i'm writing this for you and me....let's we think it.....

Dr. Theodore Van Dellen has written that " thecperson who fear the modern tempo of living must choose between stress and stagnation."

i guess, as with everything else, we just have to learn to attain a happy medium. worry has been described as the mental capacity for inaction. if you keep yourself occupied mentally and physically, there isn't much time to worry. however, since most of us do worry, i should devote a little space to the problem.

 "build for yourself a strongbox, fashion each part with care, when it's strong as your hand can make it, put all your troubles there, hide there all thought of your failures, and each bitter cup that you quaff lock all you heartaches within it, then sit on the lid and laugh"......- Bertha Adams Backus

PAYING INTEREST ON TROUBLE BEFORE IT COMES DUE
  I know that telling you not to worry is about the same as advising you not to breathe. i can, however, try to show you why, in most instances, your worries are wasted effort. they do you absolutely no good, and can harm you.

dear readers,
worry ia good example of squandered or noncreative imagination. instead of using your imagination to help you create new ideas, or to improve yourself. you're using it to no apparent purpose.

" a certain amount of care or pain or trouble is necessary for every man at all times. a ship without ballast is unstable and will not go straight."

FACE THE WORST- AND YOU CAN MEET ANYTHING

Monday, August 30, 2010

soal hati - hati-hati - mati...

Assalamualaikum.......hai teman pembaca ku sekalian....
soal hati - hati-hati - mati.....
kenapa saya mengaitkan tiga perkara itu......
bila bercakap soal hati, kita perlu hati-hati...kerana secara batinya hati itu sesuatu yang halus...kerana disitu penentu zahir, jasad seseorang insan...
bila kita HATI-HATI, kite perlu igt MATI....
bila Mati menjadi ingatan hati kita kan berhati-hati dalam menafsir kehidupan....

biasenya orang selalu mengaitkan hati dengan perasaan..hmm...mmg tdk dinafikan semua org memiliki perasaan, dan ada rase ingin mencintai dan dicintai....saya tidak menafikan saya juga begitu kerana saya adalah manusia biase yang punya hati dan perasaan...

kadang-kadang, perasaan cinta itu datang tanpa kita sedari.kita tidak peRnah merancang untuk mencintai sesuatu....tanpa diundang....ia datang dengan sendiri....diluarjangkaan...

kadang-kadang kita mencintai sesuatu itu,tapi ia tidak memihak pada kita..usahlah kecewa kerana kita memiliki DIA yang sentiasa mencintai hambanya...
dan kita mempunyai BAGINDA SAW yang sentiasa cintakan umatnya..

kawan-kawan yang masih muda seperti ku,
(peringatan bersama)
ingatlah..HATI-HATI dengan HATI kerana kita akan MATI suatu tika nanti....
ingatlah...kita masih muda, pemikiran kita masih mentah...
perjalanan kita masih jauh....
jangan cepat memberi komitmen pada rase cinta yang hadir..masih banyak tanggungjawab yang perlu dilaksanakan....

cinta lah pada ilmu, cinta lah pada dakwah, cinta kan alam,cinta pada ibu dan ayah...yg utama cinta pada DIA YANG ESA....cintalah pada DIA YANG MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENYAYANG...yang setiap detik menjaga dan menyayangi kita.....


YAKINLAH DIA kan anugerahkan sesuatu yang terbaik buat hambaNYA yang bersabar.....
BILA KITA SABAR DAN TENANG KITA KAN MENANG....MENANG DISISI DIA YANG ESA....

NABI saw. bersabda:"...barangsiapa jatuh cinta, lalu menyembunyikannya dan menahan diri dengan penuh kesabaran, nescaya ALLAH akn memberikan ampunan baginya dan memasukkanya ke dalam syurga..."

SUBHANALLAH....sungguh HEBAT janjiNYA buat kita semua....yakin lah pada ketentuan ILLAHI.....

Sunday, August 29, 2010

kenapa tidak berlapang dada utk memaafkan...

kenapa susah sangat untuk memaafkan yang lain??

adakah kita cukup baik untuk menghakimi org lain diatas kesilapan mereka??

adakah kita sudah sempurna sehinggakan sukar untuk mengatakan maaf pada yang lain?

adakah kita menganggap kita adalah yang terbaik sehinggakan pada mata kita orang lain smuanya salah??

kenapa kejam sangat sehingga begitu keras hati kita untuk melupakan yg kusut, membuang yg keruh dan mengambil yg jernih???

kenapa zalimnya kita membiarkan orang lain diselubungi rasa bersalah??

baik sangat kah kita??

bukankah kita juga pernah dan akan melakukan kesalahan sama seperti mereka yang lain??

hanya IMan dan waktu sahaja yg menentukannya........

PERCAYA LAH UNTUK MENJADI MANUSIA YANG TENANG...JADILAH SEORANG YANG PEMAAF...HIDUP ANDA KAN DAMAI SENTOSA.....PENUH TERUKIR DENGAN SENYUMAN IKHLAS YANG LAHIR DARI HATI YANG SUCI MURNI.....

Sesungguhnya ALLAH itu Maha Pengampun sifatNYA...Subhanallah...

P/S: sahabat2 ku...maaf kan zati seandainya saya ada tersilap.....

Thursday, August 19, 2010

aura alam itu mendamaikan......i like!!!

Assalamualaikum, hai teman pembaca sekalian......
alhamdulillah...DIA itu maha memahami, maha penyayang dan maha mengetahuii.........
tika aku memandang ke arah alam hijau di sekelilling ku...subhanallah, dapat ku rasakan aliran salju di dalam batinku....sangat mendamaikan...

cuti hujung minggu ni, aku mahu bersama dan berbahasa dengan alam..sangat indah...dengan hanya sehelai daun, kita boleh mendapat seribu pengajaran...subhanallah..sangat indah ciptaan Illahi...rugi pada yg tidak menghayatinya..

surah al-imran ayat 190: ....bagi org yg berakal
surah al-imran ayat 191:
(yaitu)orang-orang yang mengingat Allah sambil berdiri,duduk atau dalam keadaan berbaring, dan mereka memikirkan penciptaan langit dan bumi (seraya berkata) "ya  Tuhan kami,tidaklah Engkau menciptakan semua ini sia-sia, maha suci Engkau lindungi kami dari azab neraka....


p/s: berada di bendang , di laut, memandang seluas hamparan suatu nikmat yang teramat manis dan indah....melihat hamparan ciptaan Illahi...sangat menyentuh hati

aku tenang dengan alam!!!...subhanallah...=)

gara2 persoalan.....


dalam diam..muncul satu PERSOALAN...persoalan yang tidak ada jawapannya...tidak ada kepastiannya...
dalam diam..aku cuba memahami persoalan itu..adakah aku punya jawapannya atau ak tdk tahu bagaimana untuk menjawab persoalan itu.......

aku berfikir dan berfikir.....tanpa kusedari, ku punya jawapan pada persoalan itu....tp syg seribu kali syg...persoalan itu hanya tinggal sekadar persoalan...jawapannya hanya tinggal sebagai jawapan buat ku.....

persoalan itu membuat ku sukar untuk bercatur dengan baik....percaturan aku kali ini amat menyulitkan keadaan..sehinggakan aku sendri tidak faham dgn segala percaturan itu....adakah aku menjerat diriku sendiri??

gara2 persoalan itu aku hampir tersungkur untuk bercatur....
gara2 persoalan itu aku hampir hilang rasional ku...
gara2 persoalan itu aku hampir lupa apa itu profesionalisme....
gara2 persoalan itu baru ku sedar aku masih berjiwa seperti remaja lain.....
gara2 persoalan itu membuatkan aku sedar "semua itu" satu kebenaran yang memedihkan......

sebenarnya PERSOALAN itu membuat aku sedar tentang erti kebenaran...aku sudah tidak mampu untuk menafikannya...

segala KEBENARAN telah ku luahkan pada alam ini....
menyatakan kebenaran pada alam bukan bermakna ingin ku semai menjadi bunga..tp ingin ku leraikan semuanya.....

2hari yang bermakna ini...akan ku singkirkan segalanya...

semoga aku berjaya!!!!!....amin...usaha tangga kejayaan...

Sunday, August 15, 2010

arggh...

hari ni mood ak agk bermonsun sedikit..
tp aku cuba senyum dan menjadi izzati yg sebelum2 ini..aku cuba tertawa,ak cuba berjenaka....
tp hakikatnya, kali ni ak hampir surrunder tp belum surrender ye, ak rse ak xdpat tipu dri aku lg....

aku xsuka..!!! aku xsuka..!!!!.......ak xsuka keadaan "mcm tu." menganggu ketenteraman hati aku....
kenapa mesti pura-pura???...
kenapa mesti mengelirukan keadaan??
mula2 aku rasa mcm xde apa2...tapi lama2 bila aku fikir,kepuraan itu adalah melampau....sgt melampau..
aku xboleh terima dengan "lakonan itu".
jika ini berterusan, mind aku perlu disetting...n i try to delete "it"...n "it" should go away from my mind...i dun like dat type..

aku mula xsuka "objek itu"...kenapa aku perlu xsuka..?? itz nothing...tp walauapapon,jgn diikut perasaan negatif itu, xbaik namanya...
bulan2 puasa aku perlu sabar....lantak lah..ak xkisah....

 

Thursday, August 12, 2010

aku sayang "lelaki itu"....

pada pandangan ku lelaki itu hebat...
dirinya dihiasi dengan sikap tanggungjwab...
tika diri ku lemah, dia hadir menyemarakkan semangat ku..
segala keperluan dan kehendak ku di penuhinya....
apa saja yang diminta pasti kn dapat...
betapa besarnya jiwa lelaki itu....

suatu pagi yg sunyi lagi mendamaikan....
ku ternampak lelaki itu dengan badannya semakin kurus...
menandakan usia makin meningkat mnghampiri 50-an...
ku terdengar suara hatinya berkata2 dalam nada tersedu2 ....
dengan berlinangan air mata .....
hati ku tersentuh, terpaku di sebalik pintu...
dia seoarng lelaki tegas dan kuat orangnya..
tidak ku sangka disebalik itu ada seketul hati yang halus...
yang mampu mengungkap BICARA DOA sebegitu rupa...

aku bertuah memiliki lelaki itu...
DEMI mndapat redhaNYA YA RAHMAN YA RAHIM..
aku akan mempersembahkan yang terbaik deminya....

jika aku ingin mencari suami suatu hari nanti..aku ingin lelaki sepertinya..
semoga segalanya dipermudahkan...

aku sayang "lelaki itu"...aku sayang abah..

Wednesday, August 11, 2010

sahabat

sahabat....betapa sayangnya aku pada kalian.....
usahlah kau resah....doaku sentiasa mengiringimu....
cukup bagi ku..bila melihat kau tersenyum bahagia....
cukup bagi ku...bila kau mendapat apa yang diidamkan..
cukup bagi ku...bila kalian mendapat tarbiyah yang baik...

sahabat...percayalah...akan ku berikan yang terbaik buat kalian...
terbaik buat kalian adalah terbaik juga buat diriku....

sahabat adalah lebih bemakna daripada seorang kekasih....mencari sahabat yang sejati lebih bermakna daripada mencari seorang kekasih yang belom tentu menjadi milik kita...

semuanya bergantung pada diri kita..

nak seribu daya xnak seribu dalih....semuanya ditangan kita untuk memilih keadaan hidup kita samaada suram, redup atau ceria...samada kita mahu gembira, sedih, terluka dan sebagainya...(segalanya dengan izin Allah) ..huhu aku sangat happy!!!

pernah tak saudara-saudari cuba mengawal minda tika aura negatif melanda hari anda??
tahu tak salah satu perkara yang membuatkan aku rasa puas dan happy?? aku paling happy bila sesuatu masalah yg melanda tapi tidak memberi kesan pada raut wajah ku, emosiku dan urusan aku pada hari itu, malah aku mampu tampil dengan penuh kegembiraan..ini juga satu kepuasan pada naluriku..bila kita berjaya menunduk caj2 negatif yang hadir dalam hari kita......
i like!!!..alhamdulillah.....

semuanya berkait dengan minda...kuasa minda..jika minda kita berkata "ya,hari ini ak mahu bahagia!!!.." ya sudah pasti kita kan bahagia walauapapon yang terjadi..percayalah....(smuanya dengan izin Allah)..

ada yang melihat, aku seorng yg kecoh..hehe..n kalut..or emosi...ye ke???..huhu...aku xkisah....asalkan scra batinnya, smua masalah itu tidak mengganggu hidup aku...ak tetap bahagia...aku tidak menangis seperti mereka2 itu...aku tidak bermuram durja seperti mereka2 itu yang kononnya seolah2 mereka adalah yang terbaik...dimana kah "terbaiknya" kalian jika masih ada resah pada batinnya....masih menghitung masalah2 kecil...masih ada sangkaan negatif pada orang lain...adakah itu mereka katakan mereka adalah yang terbaik......???

p/s:luahan halus ku...aku adalah aura merah...seorang yg mengekpress isi hatinya...ada tika kita tidak mampu/tidak rasional jika kita mengekspress/meluahkan secara langsung pada waktunya....jadi, aku memilih medium coretan untuk menyatakan segalanya secara halus...mungkin kalian tidak mengerti apa yg dimaksudkn ini...aku tidak meminta untuk kalian memahami apa yg ditulis..aku sekadar ingin mencoret bagi mnyingkir jelanga2 dalam angin jiwa ku.....

dalam hidup ini juz be profesional n rasional...- aku juga masih lemah..perlu belajar n diajar..

Tuesday, August 10, 2010

mentari - bulan


subhanallah sungguh cantik ciptaan mentari dan bulan....sangat indah....

salam ramadhan buat semua...
semoga puasa tahun ini lebih bermakna buat kita semua....


 moga-moga kita menjadi tetamu pada malam seribu bulan....berpeluang memperhambakan diri pada yang ESA di malam lailatuqadar...aminnn..

bicara bulan...secara batinnya ia terdiam....


bulan oh bulan....
bila ia mengetahui akan hal sebenar,  ia mengecewakan...seolah2 menghempaskan kaca pada batu...mentari sesuatu yang terbaik buat bulan...bulan menyangka mentari pon merasakan sedemikian...bulan menyangkakan mentari mempunyai naluri yg sama dengan bulan...tp semuanya hanyalah tinggal harapan kosong....mungkin secara zahirnya kau ligat berpusing dan beredar.....tp secara batinnya jiwa kau terhenti,terdiam seketika.....seolah2 bulan itu tebelah dua...bukan lg retak dan berkawah dipermukaan....

peristiwa demi peristiwa....seolah2 ia berulang tayangan yang sama...

monolog bulan tika itu: "ku menyangka mentari itu adalah yang tepat dan memihak pd ku..tapi semuanya terpesong drp apa yg ku jangkakan....ku rasakan kehilangan suatu keperluan buat diri.ku....bulan perlukan mentari......xkan bisa bercahaya si bulan tanpa pancaran sinar sang mentari...seolah2 sesuatu yg diperlukan...tanpa mentari mungkin bulan xkan bersinar lg...."

p/s : bulan sanggup retak terbelah demi menyinari kalian,planet2 diangkasa....bulan adalah bulan....tetap tegar menyinar di malam yg gelap....sesuatu yg indah.. bersinar dikala kegelapan menyelimuti alam..

anyway...all da best for u..=) peace.........