tetamu di ruangku

Sunday, February 26, 2012

Keindahan Tawakal kepada Al-Qayyum


Bismillahirrahmanirrahim

 وَمَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَل لَّهُ مَخْرَجاً [2] وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لاَ يَحْتَسِبُ وَمَن يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَـلِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ  لِكُلِّ شَىْءٍ قَدْراً 

“Barangsiapa bertakwa kepada Allah, nescaya Dia akan mengadakan baginya jalan keluar.
Dan memberi rezeki kepadanya tanpa di sangka-sangka.
Dan barangsiapa yang 
bertawakal kepada Allah, nescaya Allah akan mencukupkannya.
Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan yang dikehendakiNya.
Sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu.”

(Surah At-Talaaq, 65:2-3)

*sebahagian darpada ayat 2.


Bukan 1000 dinarnya yang kita kira, tetapi keindahan tawakkal itu yang kita rasa .
."Kadang2 apabila kita bergantung dengan kemampuan kita, kita rasa kita lepas. Tapi apabila Allah yang menakdirkan urusan kita untuk kita, Masha Allah, dia jadi sangat cantik"

........ikatan pelajar Islam poland

Bila takdir berbicara



"Bila takdir berbicara, lidah kelu tidak terkata. Allah itu Maha Adil, Maha Mengetahui setiap kehendak hamba-NYA. Tarbiyah-NYA penuh hikmah.
Bila hati tawakal pada-NYA, ketenangan pasti menyinggah. Tersentuh akan nikmat kasih-NYA pada diri. Katakan pada hati, segalanya punya hikmah yang telah cantik di susun -NYA.  Senyum lah selalu walau di uji, walau hati rasa tak mampu dengan ujian. Kita perlukan-NYA lebih dari segala-galanya. Di mana DIA di hatiku? Carilah DIA disetiap langkah....."


Ya Allah, dalam langkahku, pasti ada kesilapan yang aku sendiri tidak sedari... ampunilah daku. Sucikan hatiku dalam menjadi hamba-MU. Bicara hati ini sering utkku luahkan pada-MU. Cukup bagiku diKAU memahami diriku, mendengar segala yang tersembunyi di lubuk hati kecilku ini.

Dalam samar, dalam kelam, aku mencari-MU. Dalam malam yang kesepian, yang gelita, aku masih tetap mencari-MU. Aku cumalah insan yang hina dan kerdil. Lahirku  ke dunia ini dengan kekurangan. Dan hidupku, nadiku, nafasku, degupan jantungku sempurna pabila aku merasai diKAU disisiku.

Pabila hati tak mampu berbicara, airmata hampir gugur,'warkah cinta dari-MU' ku capai. Ku amati bait2 kata-MU. Ketenangan mula menyinggah... Sungguh lembut sentuhan-MU pada hatiku. Maafkan aku andai cintaku pada-MU tercalar. Tuntunlah langkahku. Teguhkan cintaku pada-Mu ketika ENGKAU memberiku cinta.  tetapkan cintaku pada-MU dalam aku menantinya...

Terasa agungnya kasih-MU. ya Allah.... berilah aku kekuatan yang membuahkan kerendahan diri. aku masih setia mengemis di jendela ini...terus mencari wajah diri...menadah keampunan ILAHI....



~......ZNI